Barnvakt eller inte?

Usch har verkligen lidit den senaste tiden över mitt dåliga samvete över att jag inte är med mina barn tillräckligt?? Beror det på att jag finns i en värld där min familj är så många år äldre än mig (med syskon som är 10 o 13 år äldre) eller är det med mig det är fel på? Beror det på att det är lättare för oss att få barnvakt, så därför utnyttjar man det mer?? Eller är det kanske så att samhället har ändrats så det är "viktigare" nu att man har mycket socialt liv utan barnen? Eller är det helt enkelt så att det händer så mycket runt omkring oss med födelsedagar, bröllop o liknande som man inte får ha med sig barnen på och så har det inte varit tidigare för oss?? I vilket fall ska det bli skönt att släppa POMPdeLUX från och med söndag och bara kunna ägna kvällar o helger tillsammans med min familj och så får jag väl hoppas att inte mina barn har lidit av att ha så många barnvakter som gärna passar dom?? Blir lite ledsen när folk ska tycka så mycket om vad alla gör, kan man inte bara skita i det och hoppas att alla gör det som är bäst för dom. Och med de menar jag inte, att jag inte själv funderar över hur folk gör o tänker ibland men även jag hoppas att det finns en bra anledning till att folk väljer som dom gör. Ikväll har jag i iallafall tillbringat med mina systrar och min mamma på en mysig restaurang i Träslovsläge. Väldigt mysigt ställe, dock är jag nog döv på vänster öra som var närmast högtalaren som spelade Grekisk musik hela kvällen. Vi fick skrika till varandra men efter ett tag vande man sig och det var riktigt mysigt med all dans och musik. Om ca 1 månad på min födelsedag åker jag, mina systrar och min mamma till Prag för att tillbringa några dagar tillsammans. Jag hoppas att mitt dåliga samvete har släppt då (förmodligen inte, har lite till inplanerat den närmaste tiden) Vi konstaterade på vägen hem att vi verkligen behöver sätta på vinterdäcken nu, för det låg 2 bilar i diket när vi skulle köra hem och då kan man säga att vi nog såg ca 10 bilar på hela sträckan, det var glashalt! Nu ska jag nog krypa ner för att mysa i fulla drag över att ha båda mina underbara tjejer nära mig. Sov så gott!

Kommentarer
Charlotte

Så får du inte tänka! Barnen tar ingen skada av att ha barnvakter lite då och då och när du är ute med PompdeLux så är väl barnens pappa oftast hemma. När det dåliga samvetet kryper sig på brukar jag tänka på alla dessa människor som jobbar mer än heltid och har små barn på dagis 12 timmar varje dag.

Har dom bara en av oss hemma så spelar det ingen roll tycker jag, det klart att det kan kännas jobbigt, men barnen känner det inte så, det kan jag nästan lova dig!

Det blir bättre. Jag lämnar bort Emil mycket nu (tycker jag själv) för att jag har fått mer att göra än att jag hinner med det på kvällarna när David kommer hem. Men han lider inte av det och jag tror det handlar om att faktiskt vara närvarande när man väl är tillsammans oxå.

Detta blev ju värsta novellen, det var inte meningen. Jag menar bara att man inte ska bry sig om vad ANDRA säjer (svårt, jag vet), du vet själv vad som är bäst för dina barn och hur dom mår. Dessutom är det viktigt att du som mamma mår bra också, glöm inte det!

Svar: Började gråta när jag läste ditt svar, för jag vet ju att du har så rätt! Jag vet att mina barn inte far illa av att vara med någon annan än mig. Och mycket av tiden jag har varit borta är dom med sin pappa och det tycker jag är väldigt viktigt. Det känsla i detta är nog att det är min egna familj som uttrycker sånt här (kan ju vara andra som tycker så oxå men inte som dom har sagt till mig) och då gör det på nåt vis ondare. Det ända man vill som förälder är väl att man ska vara en bra förälder?? Tack för ditt svar och jag blev bara glad över att du skriver en "novell" =) Det värmer..
Yvonne



Blogg: http://hemmahosfyrklovern.blogg.se
2012-10-27 @ 08:19:54
Vivi

Själv funderar jag på hur jag ska lösa att faktiskt komma ut ibland när den dagen kommer.
Vad andra tycker ska du strunta i, man slutar ju inte vara en egen person när man blir förälder!? Om de bara vill sitta inne för att de tror att det är det som gör en "bra förälder" så låt dem göra det.
Avundsjuka, brukar det heta.
Ut och var Yvonne och Nicke ibland! Puss!!

Svar: Tack vännen för ditt svar, saknar dig sååå!! När du får din lill* kan jag vara barnvakt så du får gå ut och vara "bara" Vivi =) Och i detta fall tror jag att du har lite rätt, tror att det är avundsjukan som kommer fram för att personen/erna inte själva hade lätt att få barnvakt när deras barn var små. Ska försöka skaka av mig det men det gör ont när man blir kritiserad som förälder för det enda jag vill är att göra ett bra jobb!
Yvonne



Blogg: http://bara-Vivi.blogspot.com
2012-10-27 @ 09:29:56




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback
RSS 2.0