Mira? Nova?

Igår var min lilla tjej på 1 års kontroll en månad för tidigt, det var någon som hade sett fel i pappret . Hon fick vägt sig igen och hon hade gått upp 2 hg på en vecka! Duktiga lilla tjej men inte så konstigt egentligen för efter att hon har varit sjuk har hon stoppat allt i munnen och det har nästan varit som om hon aldrig blir riktigt mätt.
Hon fick också vaccinerat sig och detta resulterade ju givetvis i att hon fick feber inatt. Hon blev som en liten kamin, så jag hade henne på ena sida och Nova som ligger som en klängapa på andra sidan. Hon har varit mammasjuk nu ett tag. Det går lite upp och ner det där men just nu är jag mest popis, på gott och på ont =)
Nova somnar mestadels i sin säng men kommer över på natten, vi tycker båda två att detta är helt okej för att vi trivs med att ha barnen i sängen (oftast). Inatt var det ju dock inte lika mysigt när båda måste ligga på mig men enligt mina föräldrar får man ta till vara på så länge dom vill vara nära för sånt går fort över =)

Fick idag ett mail om de populäste namnen på barn just nu och fick även med en förklaring på namnen. Jag har aldrig kollat upp vad mina barns namn har för betydelse och det var ju lite roligt att läsa:

Nova: "Nova betyder "ny" på latin.
En nova kallas en stjärna, vanligtvis en vit dvärg, som under en period ökar sin ljusstyrka kraftigt. Därför kan man säga att namnet nova betyder ny stjärna".


Mira: "Mira är ett grekiskt, hebreiskt, slaviskt, latinskt och indiskt namn. Mira kommer från latin och betyder "häpnadsväckande, beundransvärd". Men Mira är även ett indiskt namn, med betydelsen "hav, ocean" på sanskrit eller "framgångsrik". Mira var en 1500-tals prinsessa i Indien som ägnade sitt liv åt Krishna.Det finns också en så kallad röd variabel stjärna i stjärnbilden valfisken som heter Mira".

Det jag visste sedan tidigare är att båda namnen är stjärnor.

Kan inte riktigt låta bli att gå tillbaka och kolla på bilder när Nova var lika liten som Mira. Och nu tycker till och med jag att dom börjar bli lite lika varandra.

Nova 11 mån och min syster

Nova 11 månader, första gången på pottan

Mira 10 mån och min syster

Det händer lite på några år... Shit vad det går fort..

Frågade Nova vem tjejen på bilden var och gissade Mira på allihop =)

Idag fick min systers familj besked om att det får tillbaka pengarna på sina flygbiljetter, så himla skönt! Så nu håller vi tummarna för att vi oxå kommer att få det!

Kram

Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback
RSS 2.0